800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Bílá slunečnice
Obrábění
Výroba - Distanzrohr
Nátěry zateplených fasád po celé ČR, celoroční spolupráce
Elektrikářské práce pro novostavbu
5 nejnovějších nabídek
VZV Komatsu
Samosvorné kydexové pouzdro pro nůž
Montáž elektrotechnických dílů
Výroba šablon pro nástřik sprejem
Trubkové šneky s výpadem dozadu

Za přetočený tachometr má hrozit pokuta až pět miliónů

15/01/2013

 

Nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetin je v Česku už léta přetáčení tachometrů, jímž se nekale zvyšují ceny prodávaných vozidel. Přitvrdit vůči těmto podvodníkům chce vláda novelou zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou teď ve Sněmovně čeká druhé čtení.

„Pokud novela projde, bude tomu, kdo si přetočení tachometru objedná, hrozit pokuta až 50 000 korun a osobě, která přetočení uskuteční, až pět miliónů korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Prvním čtením vládní předloha prošla loni 26. října a ve středu ji před druhým čtením projedná sněmovní hospodářský výbor. Účinnosti tato novela, která má podporu napříč politickým spektrem, může nabýt již letos na podzim.

Při omlazení o rok dráž až o 40 000 Kč

Zatímco pět let staré auto nabízejí prodejci v průměru se 124 tisíci najetými kilometry, u deset let starého vozu je průměr 159 tisíc km. Takto staré vozy by ale měly mít na tachometru nejméně o sto tisíc kilometrů více.

Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je omlazeno o jediný rok, přitom může v autobazaru být až 40 000 korun.

Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa.

Podle názoru mnohých expertů by se proto podvody s tachometry měly řešit komplexnějším způsobem.

„Ujeté kilometry by měly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, z něhož by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis,“ doporučuje Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel.

Pozměňována také data výroby

Dalšího častého podvodu se dopouštějí někteří individuální dovozci. Ti před zápisem do českého technického průkazu ­po­změňují data výroby či první registrace dovezených vozů.

„Zákazníci tak kupují vůz starší, než skutečně chtějí, a přicházejí o peníze. Umožňuje to platná legislativa, kvůli níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle našeho průzkumu dosahuje v ČR podíl takto omlazených vozidel kolem devatenácti procent,“ uvedla v pondělí ve svém bulletinu společnost Cebia, která prověřuje původ vozidel.

Bez ohledu na zmíněnou novelu tedy budou v Česku nákup ojetých vozů i nadále provázet nemalá rizika.

 

 

auto_600_13

 

FOTO: Profimedia.cz

 

 

www.novinky.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní?
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU