800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Výroba - Buchsen
Výroba frézováním
Tahač + oplenový návěs
Frézka TOS FN
Portálová fréza na opracování ingotů
5 nejnovějších nabídek
Kabelové příslušenství
Paletový vozík s plošinou, po repasi BT
Nerez trubky
Redlery
Elevátory

Budoucnost žárovky – Výbojky

25/02/2013

Světelné výbojky byly velkým hitem na počátku 20. století, byl to však i docela drahý špás. Ovšem vývoj spěl mílovými kroky kupředu a dnes se s nimi u automobilů znovu setkáváme.

 

 


Na rozdíl od klasických žárovek a halogenů s wolframovým vláknem, napájených nízkým napětím, pracuje výbojka pod vysokým napětím, k jehož výrobě slouží celý systém transformátorů. Výbojka využívá luminiscenčního efektu vzácných plynů, jimiž prochází elektrický proud. Výhodou je stabilita výkonu osvětlení za všech povětrnostních podmínek a směrovaný rozptyl světla na vozovku a okolí, díky speciální konstrukci tzv. deflektorů. Cílené paprsky světla tak přesně zviditelňují
kontury okolního prostředí. Vzhledem k výboji světelných paprsků je však nutné, aby byly světlomety seřízeny přesně a neoslňovaly ostatní řidiče.


Určitou nevýhodou je zatím fakt, že přepínání potkávacích a dálkových světel či světelné houkačky má jisté prodlení (v milisekundách) v porovnání s klasickou žárovkou, respektive s halogenem. Tento moment však běžný řidič nemůže ani zaregistrovat.


V současnosti je klasické výbojkové osvětlení již běžně dostupné za příplatek nejen u vozů vyšší, ale i střední třídy. Existují i sety pro dodatečnou montáž výbojkového osvětlení pro starší vozidla. Zde je však nutné upozornit na skutečnost, že změna typu osvětlení podléhá dodatečné homologaci, respektive nové
technické kontrole vozidla před znovuuvedením do provozu. Vždy je lepší svěřit tyto práce odborníkům, včetně zajištění nové STK.


Totéž platí i o výměně vlastní výbojky. Ačkoliv její životnost by měla být zhruba polovina životnosti automobilu (přibližně 120 tisíc ujetých kilometrů), může se stát, že při lehčích karambolech či při prudkém rázu od nerovností na vozovce dojde k poškození výbojky. Další vymožeností moderního výbojkového osvětlení je soustava tzv. adaptivního automatického natáčení světlometů v zatáčkách, kdy řidič otočí volantem ve směru jízdy a světlo z reflektoru osvítí u klasických světlometů vznikající mrtvý úhel zatáčky, kam však automobil právě míří. Třebaže je tento velmi účinný systém nyní instalován zpravidla jen do výbav vozů vyšší třídy, znamená další krok k výraznému zvýšení bezpečnosti provozu.

 
Rovněž zde lze ale očekávat, že postupem času dojde ke zlevnění výrobních technologií a tím budou postupně dostupné i pro majitele vozidel nižších tříd. LED osvětlení Light Emmitting Diode, v překladu elektroluminiscenční dioda (speciální luminiscenční polovodič), se od ostatních typů žárovek odlišuje především velmi nízkými hodnotami potřebného napětí a proudu. Z hlediska provozu představuje tendenci k poklesu hmotnosti vozidel, a to zejména díky snížení váhy elektroinstalací, zmenšením měrné spotřeby paliva a exhalací, ale především to znamená schůdnou cestu ke stavbě efektivně fungujících hybridních automobilů a elektromobilů.


V současnosti se setkáváme s již čtvrtou generací těchto diod s namodralým nebo žlutým světlem. Diody jsou schopné zajistit užší a cílený světelný paprsek v porovnání s klasicky používanými žárovkami a parabolickými reflektory. Pro dopravní prostředky je ale důležitá také rychlost rozsvícení, která je u LED až o půl sekundy rychlejší než u klasické žárovky. Začínají se uplatňovat postupně, zejména při konstrukci zadních brzdových světel.


Pro názornost příklad: Při rychlosti na dálnici 130 kilometrů za hodinu ujede automobil každou sekundu vzdálenost zhruba 36 metrů. Pokud je vybavený zadními brzdovými svítilnami s LED, má řidič jedoucí za tímto vozidlem možnost zrychlit reakci například brzděním o půl sekundy dříve, což představuje při této rychlosti ujetí vzdálenosti zhruba 18 metrů, a to může zpravidla rozhodnout o dalším průběhu cesty.


Kromě zadních svítilen se LED diody rozšířily do oblasti denního svícení. Kvalita osvětlení je vysoká, výrazný pruh svítících diod je nepřehlédnutelný i při oslnění slunečním světlem. Spotřeba elektrické energie oproti klasickým žárovkám, halogenům a výbojkám je přitom prakticky nulová. Není tak zapotřebí zvyšovat výkon alternátoru, zvětšovat hmotnost elektroinstalace a následně tím spotřebu paliva. Například elektromobilům se otevírá ideální cesta pro celkové osvětlení. Úspory
jsou znát i v prodloužené životnosti klasických reflektorů a žárovek.


V současné době probíhají ve vývoji výrobců světelné techniky testy řady typů světlometů hlavního osvětlení, jež vycházejí z technologie polovodičů, kterou dnes již úspěšně využíváme v televizorech, monitorech, telefonech, ručních svítilnách či v bytové elektronice. Kromě toho je jeho životnost oproti klasickým žárovkám a výbojkám mnohonásobně vyšší. Někdo dokonce tvrdí, že jsou prakticky nezničitelné.


Vývoj tak pomalu ale jistě míří k LED systémům. Přestože se jedná o nejmodernější energeticky úspornou technologii svícení, bude funkce klasické žárovky a z ní odvozených technologií po řadu dalších let ještě nenahraditelná, z důvodů ekonomických i funkčních drží žárovka stále svoji pozici. Vývoj hlavních světlometů s technologií LED stále pokračuje, i poté však ještě nějakou dobu potrvá, než budou výrobní technologie parabol a deflektorů ekonomicky dostupné a tím zajímavé pro koncové spotřebitele.

 

IHR Autodíly s. r. o.

Hlavní 2459
Praha 4
141 00

 

Kontaktní údaje

Tel.: +420 272 765 794, 272 760 509
Mob.: +420 602 628 621
Fax: +420 272 774 546
E-mail:
Internet:

 


http://firmy.industry-eu.cz/ihr-autodily-s-r-o

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní?
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU