800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Opravy výtluků na komunikacích
Výměna oken a dveří
Vybudování centrální výměníkové stanice
Nákup osvětlovacích těles a zářivek
Skládací vozík
5 nejnovějších nabídek
Technologie tryskání
Tryskací zařízení
Prášková lakovna
TOP Vytížení dodávky Itálie - Rakousko - ČR
Podsadové stany

Jak se řídí unikátní ručně vyráběná škodovka

24/05/2013

Škoda Octavia Long je unikátní prodloužený model první novodobé generace, určený koncem devadesátých let pro vrcholné české politiky. Uvedená octavia nebyla ve volném prodeji, a přestože se několik kusů dostalo do rukou automobilových nadšenců, na silnicích je velmi vzácné ji zahlédnout. Měli jsme možnost se v ní krátce projet.

 

Na první pohled si ničeho nevšimnete. Obyčejná oktávka, řeknete si. Jenže když se na první generaci novodobé octavie zadíváte z profilu, všimnete si silnějšího středního sloupku. Právě v oblasti B sloupku je totiž vložený díl, který rozvor náprav automobilu prodlužuje o osm centimetrů.

Malý prostor pro nohy na zadních sedadlech byl patrně největší nedostatek první novodobé octavie a popisovaný model Octavia Long jej do značné míry odstranil.

Do sériové výroby se ale tento polozapomenutý model nikdy nedostal. Vyráběl se výhradně ručně v Česaně – vývojovém středisku mladoboleslavské automobilky. Zajímavostí verze Long je nová střecha, prahy i dodatečné výztuhy. Modifikována musela být rovněž elektroinstalace, palivový, brzdový a výfukový systém.

Vznikla na popud Zemana

Prodloužený model vznikl na popud tehdejšího premiéra Miloše Zemana. Ten po nástupu do funkce tvrdil, že by vláda měla používat česká auta. Jeho oblíbená Tatra 700 se už nevyráběla a Škoda Superb se teprve vyvíjela. Hozenou rukavici vlády sebrala Škoda a přímo pro ni vyvinula prodlouženou verzi nazvanou Octavia Long. Zatímco standardní octavia (A4) byla dlouhá 4511 mm při rozvoru 2512 mm, popisovaná verze nabídne rozvor 2592 mm a 4591 mm délky.

První dva předané kusy začal jako první používat místopředseda vlády Egon Lánský a Miloš Zeman. Tyto dva automobily stály české poplatníky 810 tisíc korun, za další tři se shodnou výbavou už ale Škoda chtěla 900 tisíc korun. Podle slov tehdejšího předsedy představenstva ale na žádném z těchto ručně montovaných aut nevydělala, protože se prodávala pod cenou výrobních nákladů.

Zeman ale spokojen nebyl. "Já tento podnik, který je jinak opravdu mimořádně úspěšný, nechci pomlouvat, ale musím konstatovat, že variantou, která se jmenovala Škoda Octavia Long, jsme byli hluboce zklamáni," prohlásil Zeman k prodloužené verzi octavie.

"Tato Škoda Octavia Long se lišila od normální Škody Octavia o 8 centimetrů délky. Při předvádění se tedy ukázalo, že se do ní spolehlivě vejde pouze pan ministr Grégr," řekl během schůze sněmovny 17. května 2001 tehdejší předseda vlády Zeman. Političtí prominenti tak později přesedlali do modelů Audi (nejčastěji A6 a A8), které se třetinovou slevou koupili po delegátech zasedání měnového fondu a světové banky v Praze na podzim roku 2000.

Nikdo pořádně neví, kolik se jich vyrobilo

Původně se mělo vyrobit 200 Octavií Long, tehdejší předseda představenstva Vratislav Kulhánek přitom začátkem roku 1999 nevyloučil ani prodej soukromým zákazníkům. Nakonec to ale s prodlouženou octavií dopadlo o dost hůře – vyrobilo se jich mnohem méně. Ptáte se kolik? Zajímavé je, že ani samotná automobilka přesně neví, kolik kusů to bylo.

Lukáš Nachtmann z archivu mladoboleslavské automobilky na dotaz Novinek uvedl, že podle informací vedoucího VIP prodejů jich bylo vyrobeno 16 až 17 a prodáno pouze dvanáct. Stanislav Cinkl, šéf prototypové dílny, ve které se výhradně tyto vozy stavěly, přitom uvádí pouhých pět vyrobených kusů.

 

auto_400_03

 

 

Více informací k článku najdete zde

 

 

www.novinky.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní?
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU