800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Bílá slunečnice
Obrábění
Výroba - Distanzrohr
Nátěry zateplených fasád po celé ČR, celoroční spolupráce
Elektrikářské práce pro novostavbu
5 nejnovějších nabídek
VZV Komatsu
Samosvorné kydexové pouzdro pro nůž
Montáž elektrotechnických dílů
Výroba šablon pro nástřik sprejem
Trubkové šneky s výpadem dozadu

NAVAZUJEME KOMUNIKACI PŘES ZABEZPEČENOU LINKU, KAPITÁNE!

16/09/2013

00logo_309

Jak a kdy zabezpečit konvergované komunikace

 

Všichni máme neuvěřitelně málo času. Ochota scházet se k projednání čehokoli výrazně klesá se vzdáleností a časem. Hitem posledních let se proto stala tzv. konvergovaná komunikace umožňující efektivně pracovat z libovolného místa, a to včetně komunikace s partnery a kolegy. Jenže, vše má své ale…

 

Bezpečnost vs. funkcionalita

Podstatným úkolem konvergované komunikace je, zabezpečit ji tak, aby nedošlo k jejímu zneužití či kompromitaci. Základní podoba zabezpečení jednotlivých variant konvergované komunikace (video, hlas, zprávy apod.) souvisí především s bezpečností síťové infrastruktury. A i když existují některé možnosti, jak posílit bezpečnost v rámci tohoto typu komunikace, běžně používané bezpečnostní principy jsou mnohdy v rozporu s požadavky na funkcionalitu. Přesněji řečeno, jdou přímo proti sobě. Čím více chceme z konvergované komunikace vytěžit, tím méně máme prostředků pro zvýšení její bezpečnosti. Například filtrování pomocí firewallů nemusí vést k požadovanému stavu, neboť dojde k zablokování komunikace, nikoli ke zvýšení bezpečnosti komunikace jako takové.

 

Identita a šifrování

Základním prvkem zvyšujícím bezpečnost v konvergované komunikaci je ověřování identity přístroje, se kterým komunikujeme. Na našem přístroji v podobě signalizace ihned a během celé komunikace vidíme, zda je identita přístroje druhé strany ověřena. Důležité je uvědomit si, že jde o identitu přístroje, nikoli osoby, se kterou komunikace probíhá.

 

Druhým prvkem bezpečnosti je šifrování komunikace, opět přístroj může signalizovat, zda je komunikace šifrována. Nejde přitom o šifrování v rámci síťové infrastruktury například na bázi VPN, kdy je šifrován přístup do firemní sítě. Šifrování komunikace probíhá přímo mezi dvěma zařízeními, obě strany tedy musí tuto variantu podporovat. V opačném případě je i nadále možné komunikaci uskutečnit bez šifrování.

 

Podvržení? Ano, ale …

Teoreticky je možné pro průnik do komunikace v podobě podvržení přístroje využít jiné zařízení, které identicky odpovídá tomu, se kterým komunikace aktuálně probíhá. Při znalosti přístupových údajů má tento typ útoku šanci na úspěch, která ovšem výrazně klesá s využitím dalších bezpečnostních prvků.

 

Míru bezpečnosti zvyšuje především využívání certifikátů. Například v případě zařízení společnosti Cisco Systems je certifikát (technicky jde o certifikáty dva) nejprve umístěn na ústřednu, která následně umožní generovat a podepisovat certifikáty pro jednotlivá koncová zařízení – od IP telefonů až po softwarové klienty.

 

Příkladem bezpečnosti v konvergované komunikaci jsou také strategické videokonference, řešené například pomocí prostředí Cisco TelePresence. Také v tomto případě se využívá šifrování a standardizovaných protokolů (protokoly SIP, SRTP apod.). Bezpečnostní přístup se ale liší podle toho, zda klient přistupuje z vnitřní či vnější infrastruktury, například z internetu. Při přístupu z vnějšku zajistí rozhraní aktivně šifrování, zatímco komunikace mezi klienty v rámci vnitřní infrastruktury již šifrována není.

 

Omezení je zbytečné obcházet

O bezpečnosti v konvergovaných komunikacích má smysl hovořit i směrem k omezením využití komunikace, například kdy, kam a jak často může konkrétní zařízení volat. Tato omezení je možné definovat systémovými prostředky pomocí pravidel konkrétní ústředny. Obejití či změna těchto pravidel vyžaduje dostatečné znalosti a tyto pokusy tak ve srovnání s jinými typy bezpečnostních incidentů nebudou příliš efektivní. Například můžeme jednoduše využít kolegův telefon.

 

Instantní zprávy

Na konvergované komunikaci se i ve firemním prostředí stále častěji podílí tzv. chatování využívající především technologie pro zasílání instantních zpráv (ICQ, Jabber, Skype apod.) Chat mezi dvěma i více osobami představuje bezpečnostní riziko především ve smyslu možnosti podvržení obsahu a šíření virových nákaz. Nicméně v této oblasti takřka vždy souvisí úspěšné bezpečnostní incidenty se selháním lidského faktoru, zejména pak v podobě spuštění neověřeného obsahu. Podobně jako v případě internetové telefonie lze posílit zabezpečení šifrováním a ověřováním identit. Otázkou ale zůstává, zda nejde o zbytečně vynaložené prostředky, protože případné útoky lze realizovat jednodušeji, než využitím chatování.

 

Bezpečnost základu je základem

Pro drtivou většinu zákazníků je základem bezpečnosti konvergované komunikace kvalitní zabezpečení základů, tedy infrastruktury a dalších hlavních prvků podnikové informační architektury.

 

V poslední době bylo mnohokrát slyšet o zneužití IP telefonní ústředny útočníkem, který na náklady majitele provolal na drahá telefonní čísla nebo do zahraničí značné finanční prostředky. Aby k takovému zneužití nedocházelo, je důležité správně nastavit telefonní infrastrukturu a nadále kontrolovat systém, sledovat logy, reagovat na zjištěné problémy a implementovat bezpečnostní záplaty vydávané výrobcem.

 

Bezpečnost v oblasti konvergované komunikace je zejména o výběru kvalifikovaného partnera, který zná veškeré bezpečnostní aspekty navrhovaného řešení, zná potenciální slabiny, dovede je vhodným nastavením eliminovat a provádí kvalitní servis implementovaného řešení. Dimension Data se pro Vás takovým partnerem může stát.

 

Dimension Data

Založena v roce 1983, společnost Dimension Data je poskytovatelem ICT služeb a řešení, který využívá své technologické odbornosti, schopnosti poskytovat služby v globálním měřítku a svého podnikatelského ducha k akceleraci obchodních ambicí svých klientů. Dimension Data je součástí NTT Group. www.dimensiondata.com

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní?
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU