800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Dodávka manipulační techniky do výroby
Obnova povrchů ocelových konstrukcí
Sada samojistících, škrtících a svíracích kovových kleští na hadice
Nákup nábytku a dalšího mobiliáře
Nákup techniky a přídavných zařízení
5 nejnovějších nabídek
Žebérkové pletivo
Lanko nerezové 1/1,3 mm PVC pojistka zavěšení svítidel
PLASTOVÉ LAHVIČKY A LÉKOVKY
Protihlukové pryžové desky na dalším dětském hřišti
Metalurgie

ASSESSMENT VYMETE IT PAVUČINY A PORADÍ ANEB JAK ZJISTIT AKTUÁLNÍ STAV INFRASTRUKTURY

22/07/2014

dimension_data_354

Assessment. Termín, který je do češtiny v různých situacích překládán mírně odlišně. V mnoha případech se můžeme setkat s tvrzením, že jde o zhodnocení či posouzení stavu, případně o hodnocení, inventarizaci nebo otestování. Všechny tyto výklady jsou svým způsobem pravdivé, nicméně ve vztahu k informačním technologiím – a infrastruktuře obzvláště – je pravděpodobně nejvýstižnějším ekvivalentem pojem audit.

 

Audit. Termín, který je širokou veřejností chápán nejen jako buzzword, ale do jisté míry také jako pojem pejorativní. Samozřejmě, audit se dá chápat široce a někdy také značně negativně. Nicméně právě audit je nejpřesnější vyjádření toho, co vlastně assessment znamená. Bez ohledu na to, zda je předmětem hodnocení informační architektura, posouzení životnosti používaných technologií nebo třeba stav bezpečnosti.

Základem jsou definované postupy

Assessment je soubor procedur, které mají za cíl prozkoumat a analyzovat oblast zájmu z různých úhlů pohledu. Přesně vydefinované kroky umožňují identifikaci kritických míst a zjistit rizika, která souvisí s aktuálním stavem konkrétní oblasti. Tedy například u infrastruktury jde o zjištění připojených zařízení, získání informací o jejich stavu a o etapě životního cyklu, ve které se zařízení nachází, o servisním zajištění, o vytížení apod. Assessment je vhodný zejména u středně velkých a velkých společností, menší firmy mají samy o sobě obvykle dobrý přehled.

Obecným problémem podnikové informační architektury je využití většího počtu dodavatelů a značek. Stejně tak je problematický vliv lidského faktoru, který může vědomě i nevědomě vést k různorodým incidentům a selháním kritických prvků. Obě tyto skupiny problémů pomáhá assessment podchytit a v rámci vyhodnocení nabídnout adekvátní řešení zjištěných problémů. Mimo jiné může například odhalit zařízení, která již nejsou používaná nebo zařízení bez potřebného servisního krytí.

Začalo to TLM

Společnost Dimension Data přišla s první službou z oblasti assessmentu již v roce 2009. Tato služba využívající ucelené metodiky byla – a stále je – zaměřená na posouzení životního cyklu technologií (Technology Lifecycle Management Assessment, TLM). Služba umožňuje identifikaci problémů se základním zabezpečením, konfigurací a životností síťových prvků a umožňuje připravit podklady pro aktivní řešení zjištěných problémů. Součástí vyhodnocení je tak například ověření, zda pro jednotlivá zařízení není k dispozici nový firmware, jak dlouho bude poskytována podpora ze strany výrobce, zda byly aplikovány doporučené updaty apod.

Základem assessmentu je sběr dat, a to v potřebném rozsahu podle účelu auditu. Podmínkou úspěšnosti sběru informací je přístup k dané oblasti, typicky do komunikační a informační infrastruktury. Bez tohoto přístupu nelze zajistit komplexnost sběru požadovaných informací a tedy ani správnost závěrů a doporučení. Míru podrobnosti zjišťovaných informací určují auditoři podle konkrétního cíle assessmentu a přání zákazníka. Pro sběr dat jsou obvykle využívány automatizované prostředky v podobě specializovaného programového vybavení a protokolů.

Po získání dat nastává fáze analýzy, která v sobě zahrnuje i potřebnou validaci získaných dat. Společnost Dimension Data zužitkovává svá partnerství s předními technologickými značkami i v oblasti assessmentu a pro vyhodnocování získaných informací využívá také neveřejných partnerských zdrojů a nástrojů. Přístup k těmto prostředkům umožňuje poskytovat služby s vysokou přidanou hodnotou a v rámci assessmentu odvodit i obtížně zjistitelné souvislosti.

Největší přínos, který zákazníkovi spolupráce s externím realizátorem, je využití lidské inteligence při přípravě závěrů assessmentu. Výstupy tedy nejsou pouhou strojovou interpretací získaných dat, ale mají komplexní informační rozměr a nabízí ucelený pohled na danou oblast. Jinými slovy, odborníci převedou získaná data do čitelné podoby a upozorňují na to, co a proč je špatně. Assessment je pak opravdu ideálním prostředkem pro posouzení dané oblasti nezávislým subjektem.

A když assessmenty neděláte…

Využívání assessmentu přináší řadu výhod, o kterých si blíže povíme v dalších článcích tohoto vydání. Co se ale stane, pokud assessment nepodstoupíte? Hlavní nevýhodou je, že nezískáte obecný pohled na zdraví a kvalitu používaných zařízení. A ani nebudete mít k dispozici informace potřebné pro dlouhodobé plánování a případné incidenty mohou vést až ke kritickým komplikacím. Příčinou zranitelnosti přitom mohou být okolnosti, kterým šlo předejít.

 

Josef ŠIMRAL

Managed Services Leader

Dimension Data Czech Republic

Ve společnosti Dimension Data působí od roku 2008. Ve své profesi zodpovídá za oddělení Managed Services, tedy řízených služeb technické, provozní a konzultační podpory. Z pozice hlavního konzultanta navrhuje servisní programy odpovídající unikátním potřebám klientů.

 


 

Dimension Data

Založena v roce 1983, společnost Dimension Data je poskytovatelem ICT služeb a řešení, který využívá své technologické odbornosti, schopnosti poskytovat služby v globálním měřítku a svého podnikatelského ducha k akceleraci obchodních ambicí svých klientů. Dimension Data je součástí NTT Group. www.dimensiondata.com

PRAM Consulting s.r.o.
T: +420 736 684 268

E: stanislav.pribyl@pram.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní?
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU