banner
5 nejnovějších poptávek
Servis VZT a klimatizací MPO
Rekonstrukce zpevněných ploch
Oprava vnitřních povrchů
Nákup vodoinstalačního a topenářského materiálu
Sanace podlahy a stropní konstrukce
5 nejnovějších nabídek
Poptávka - Poptávám klimatizaci
Nábytek, židle, vybavení interiéru do 10ti dní
Použité oktabíny k prodeji
Plastové přepravní boxy
Kukla svářečská plast černá 90x110 mm

PŘEDSTAVENÍ CHLADIVA R-1234YF

10/04/2014

 

Chladicí plyn R134a, který se v současné době používá v automobilech po celém světě, kvůli vlivu na životní prostředí postupně končí. Pro splnění evropské legislativy se na jeho místo dostává nový chladicí plyn R-1234yf. I když se jedná o účinný chladicí plyn, je R134a rovněž znám svým vlivem na globální oteplování. Zvyšující se zájem o životní prostředí vedlo vědce a průmyslovou komunitu ke hledání méně škodlivé alternativy.


Evropská unie zpřísňuje požadavky na chladiva do autoklimatizací. Současné plnivo R-134a bylo vyvinuto jako náhrada freonu 12 s nižším potenciálem k poškozování ozonové vrstvy, avšak stále jde o plyn, který přispívá ke globálnímu oteplování. Proto chce Evropská unie náhradu a bylo vyvinuto chladivo R1234yf (2008). Je povinné od ledna 2011 v EU u nově homologovaných modelů.

chladivo_r1234yf_664

 

Zpřísněné normy v současné době dokáží dodržet prakticky jen dvě plniva přicházející v úvahu, jde o plyny R-1234yf (chemicky 2,3,3,3 - tetrafluorpropen) a R-744, což je oxid uhličitý. Jakkoliv by se využití rozšířeného a dostupného CO2 zdálo jednodušším, není tomu tak. Oxid uhličitý vyžaduje úplně novou konstrukci chladících jednotek, což není jednoduché ani levné u nově vyvíjených aut a není to prakticky možné u aut stávajících. Proto se, alespoň dočasně, čeká přechod na R-1234yf, který je s R-134a prakticky zaměnitelný.

Tento nový plyn však není úplně bez problémů. Na rozdíl od stávajícího plynu je klasifikován jako mírně hořlavý, což znamená nemalé problémy pro servisy zabývající se plněním klimatizací. Opraváři budou muset být proškoleni pro práci s hořlavými látkami a opravny budou muset být pro dané nebezpečí patřičně vybaveny. Přestože je látka klasifikována ASHRAE jako mírně hořlavá, léta testů SAE prokázaly, že se za běžných podmínek ve vozidle nevznítí. Bezpečnost při použití ve vozidle ověřily i další nezávislé autority a některé z nich uvedly, že je R-1234yf stejně bezpečný jako dosud používaný R-134a.

Již v roce 2010 oznámila firma General Motors, že s používáním R-1234yf začne u vozů značek Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac v roce 2013. Loni však Mercedes přišel s tím, že provedl extrémnější testy, ve kterých se určité nebezpečí vyskytlo. Při dostatečně prudkém narušení klimatizačního okruhu totiž může dojít ke vznícení vysoké koncentrace látky o horké části motoru. Při rozkladu se navíc látka může chovat jako kyselina. Z tohoto důvodu se automobilka rozhodla od přechodu na nové chladivo prozatím upustit a do vozů opět plní R-134a. Mercedes však není jedinou automobilkou, která má k novému chladivu výhrady. S novým plynem dlouhodobě nepočítá ani Volkswagen, který již oznámil, že jediným plynem budoucnosti je pro něj oxid uhličitý. Ten je bezpečný, nehořlavý a ke skleníkovému efektu přispívá ještě méně než R-1234yf.       

Nové chladivo R-1234yf vyvinuly společnosti DuPont a Honeywell a na jeho výrobu mají faktický monopol díky držbě řady patentů na produkci tohoto plynu. Ty se samozřejmě o pověst svého chladiva bojí a tvrdí, že Mercedesu se jen nechce platit vyšší cena za nový plyn. Vyšší cena je přitom taktéž realitou, jedno naplnění stojí asi dvojnásobek, podle jiných zdrojů je až 10x dražší. DuPont a Honeywell tak mají téměř jistý odbyt nové látky, jelikož se musí používat ve všech vozech s klimatizací homologovaných v EU od 1. 1. 2011.

SIAD nabízí celou řadu chladicích plynů, které se používají jako kapaliny v klimatizačních a chladicích jednotkách chladicích systémů. Je připraven k distribuci i nového chladiva R-1234yf především pro autoservisy a všude tam, kde se používají servisní stroje pro klimatizace. Více informací naleznete na stránkách http://www.siad.com/repceca/pagina.asp?m=2&id=102

 

 

SIAD Czech spol. s.r.o.

 

Doubravínova 25/330
Praha 6
163 00
Česká republika

Tel.: +420 235 097 520
Fax: +420 235 097 525
E-mail:
Internet:

http://firmy.industry-eu.cz/siad-czech-spol-sro

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU