800 400 464
banner
5 nejnovějších poptávek
Betonová jímka
Výroba nápravy dle přílohy
Kartony pro balení potravin
Granuláty
Značení
5 nejnovějších nabídek
SADA - komplet těsnění na 1 italský vršek 1/2" - U2/268H
Kolečka Steinco
Přepravní EUROBOX 1200x800x900 5VVL
Papír antikorozní - Role, SVIK š.750, 106g/m2
Paleta lisovaná INKA F10 - 1200x1000x140 - nosnost 900kg

Ručení plateb nad 700 tisíc korun je krok vedle. Kontrole účtů kvůli ručení za DPH se lze lehce vyhnout

13/02/2014

premier_633

Ručení firem za neschopnost svých obchodních partnerů platit řádně DPH má od začátku tohoto roku další novinku. Společnosti musí zveřejňovat takzvané podnikatelské účty a vzniká povinnost jejich kontrol samotnými podnikateli. Od letoška tedy platí ručení za DPH při platbě na nezveřejněný účet. Dopady jsou však mírnější, než se čekalo, ručení vzniká až při úhradách nad 700 tisíc korun. Podle přední české vývojářské společnosti v oblasti podnikových informačních a účetních systémů PREMIER system to však nic neřeší, protože lze nařízení obejít. Stačí rozložit platbu do více faktur nebo se prostě jednoduše domluvit mezi sebou. Původní záměr bojovat s daňovými úniky v oblasti řetězových transakcí se tak prakticky omezil pouze na administrativní zátěž převedenou ze státu na slušné podnikatele. Po zdárných příkladech, jak transparentně podnikatele kontrolovat, se přitom není nutné dívat daleko. Na Slovensku podle zástupců firmy existuje jednoduchý systém ve formě detailního kontrolního výkazu DPH.

 

„Z mého pohledu je to stejně pouze v případě úhrady na jiný účet, než je zveřejněný nebo v případě nespolehlivého plátce, a pokud už jsou tam tyto podmínky, tak není problém udělat 2 faktury za 690 tisíc korun. Podle mě budou platby nad limit poukazovány vždy na zveřejněný účet. Pokud v tom bude nějaká levota, stejně se dodavatel a odběratel spolu domluví, protože o riziku vědí a ručení obejdou,“ myslí si o nařízení Jiří Sonek, obchodní ředitel společnosti PREMIER system s tím, že se firmám o stovkách dodavatelů zvyšuje kontrolou svých obchodních partnerů a jejich účtů administrativní zátěž.

 

Tím, jak by to mohlo fungovat a méně zatěžovat podnikatelský sektor se přitom můžeme inspirovat u našich sousedů. „Na Slovensku je současné zveřejnění kontrolního výkazu DPH (detailní XML výkaz po fakturách) mnohonásobně účinnější než nynější podoba českých opatření. V konečném důsledku je slovenská varianta i pohodlnější, neboť neobtěžuje neustálým zjišťováním informací o dodavateli. Jednou měsíčně se zašle soubor na příslušný úřad, vše ostatní zajišťuje software,“ tvrdí ředitel slovenské pobočky firmy PREMIER system Otto Bárta.

 

Nespolehlivých plátců DPH je přitom stále pár desítek oproti avízovaným desítkám tisíc hříšníků. Dle posledních dostupných čísel registruje Generální finanční ředitelství 42 nespolehlivých plátců. Přiznané účty přitom eviduje ředitelství jen u 85,7 procent podnikatelů. Zbylých 14,3 procent dosud nezveřejnilo žádný. Zhruba každý šestý podnikatel by tak ručil za daň (bráni i ti, kteří účet uvedli, ale zatím nebyl zveřejněn). Povinnost kontrolovat účty svých obchodních partnerů je proto velmi sporná. Pokud by totiž podnikatelé uhradili plnění na jiný než zveřejněný účet dodavatele, bylo by to stejné, jako by jej nezaplatili a podnikatel tak bude muset odvést DPH za svého partnera. 

 

Registr plátců DPH denně navštíví statisíce uživatelů. Server umožní kontrolu až u 20 subjektů. Lze ji však provést i přes slušně vybavený ekonomický software jako je nový PREMIER system X5 uvedený koncem roku na český na trh. Ten nespolehlivé plátce DPH automaticky odhaluje. Nové systémové řešení od PREMIER system data eviduje na kartě firmy. Údaje jsou čerpány při přidávání dokladů na pozadí, systém tak zbytečně nezdržuje zaměstnance při práci.

 

Přesto letos vešla do praxe zákonné opatření, které ručení přikazuje. Jedinou úlevou ve zmíněné novele o DPH je, že ručení vzniká jen tehdy, pokud úplata za plnění překračuje dvojnásobek částky podle zákona upravujícího omezení plateb v hotovosti, při jejímž překročení je stanovena povinnost provést platbu bezhotovostně. Aktuálně činí tato částka 350 tisíc korun a její dvojnásobek se rovná 700tisícům korun. Ručení tedy může vzniknout až při platbě nad 700 tisíc korun.

 

Jak to má fungovat podle státu? Příjemce zdanitelného plnění, tedy odběratel (plátce DPH) na základě obdržené faktury od poskytovatele zdanitelného plnění (dodavatele, rovněž plátce DPH) za výrobky, zboží či služby musí zkontrolovat při platbě nad 700 tisíc korun na stránkách ministerstva financí zveřejněný bankovní účet a pouze na tento účet peníze poslat. Pokud to udělá na jiný účet, riskuje, že DPH za fakturu bude muset prakticky zaplatit správci daně (tj. finančnímu úřadu poskytovatele plnění) dvakrát. 

 

Ručení se lze vyhnout i jinak

Příjemce zdanitelného plnění může vždy, kdy uzná za vhodné, uhradit daň za poskytovatele dotčeného zdanitelného plnění přímo správci daně. Alarmující je existence obchodních transakcí, kdy spolehlivost ověřit nelze. Jedná se o obchody, kdy není podnikatel připojen k internetu. Kupříkladu u nákupu pohonných hmot či koupě za hotové, což je běžná praxe ve stavebnictví.

 

 

Pavel Křižka                                                   PREMIER system        

PR Manager                                                     obchodní oddělení 

 

T: +420 732 582 776                                         T: +420 245 005 606

E: pavel.krizka@justc.cz                                   E: obchod@premier.cz; info@premier.cz           

H: www.justC.cz                                               H: www.premier.cz  

 

Just Communication s.r.o.                              PREMIER system, a.s.

Dlouhá 16                                                        Saturnova 1197/1

110 00  Praha 1                                                104 00 Praha 22 - Uhříněves

 

O společnosti PREMIER system

Společnost PREMIER system a.s. vznikla v roce 1998 jako ryze česká firma s vlastním know-how. Nyní je předním producentem informačních a ekonomických systémů na tuzemském trhu. Nosným programem společnosti je výroba a distribuce vlastního stejnojmenného ekonomického informačního softwaru PREMIER system pro řízení podniků a firem. Produktovou nabídku doplňují nástavbové moduly a specializovaná řešení pro firemní procesy v téměř jakémkoliv oboru. Po dobu 14leté působnosti na trhu ČR a SR si společnost PREMIER system a.s. vypracovala přední pozici mezi poskytovateli informačních a ekonomických systémů pro menší a střední společnosti.

 

Tradice a úspěch firmy je založen především na výrobě kvalitních produktů s originálním prostředím a ovládáním, na flexibilitě firmy při řešení individuálních požadavků svých zákazníků, vysoké odborné kvalifikaci zaměstnanců. Stejně tak poskytování komplexních služeb, jejich kvalita a rychlá dostupnost směřuje k hlavnímu cíli společnosti, a tou je maximální spokojenost zákazníků a osobní přístup ke klientovi. Především spokojenost našich klientů a jejich doporučování je hlavním elementem dynamického růstu společnosti a jejího portfolia klientů, které činí více než 3 500 subjektů (více než 12 tis. licencí). Naše dlouhodobé cíle jsou založeny poskytování našich produktů a služeb co nejširšímu spektru zákazníků v kategorii menších a středních společností. Budování dlouhodobého a oboustranně seriózního partnerství je další z hlavních cílů společnosti.

Více informací naleznete na www.premier.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU