banner
5 nejnovějších poptávek
Poptávka - Projekt pro dům
Poptávka - Klimatizace pro naše haly
Poptávka - Klimatizace do bytu
Poptávka - Fotovoltaická elektrárna
Poptávka - Zhotovení betonového plotu
5 nejnovějších nabídek
Výroba a prodej pryžových granulátů
Armatury, kulové kohouty, ventily
Výkup autovraků
Kabelové příslušenství - smrštitelné
STŘÍHAČKA BETONÁŘSKÉ SÍTÍ MAFIX 6000

Vývoj trhu s plastovými obaly do roku 2016

16/04/2013

Freedonia vydala v říjnu 386stránkovou studii „Plastic Containers to 2016“ (cena 5100 USD), jež shrnuje údaje o americké poptávce za r. 2001, 2006 a 2011 a předpovědi na r. 2016 a 2021 podle typu (lahve/ sklenice; vaničky /kelímky/ misky; vědra; tácky; plechovky; kartony na vejce; měkké tuby – vyjma laminovaných; ostatní –krabice a tuhé tuby), pryskyřice (PET, HDPE, PP, PS, PVC, LDPE) a trhů (nápoje, potraviny, čisticí prostředky pro domácnost, kosmetika a drogerie, léčiva, průmyslová čistidla, automobilová chemie, ostatní – lepidla a zemědělská chemie). Uvádí rovněž profily 29 firem jako Reynolds Group, Amcor a Plastipak.
R. 2016 přesáhne americká poptávka po pryskyřicích 6,44 mld. kg oproti nynějším 5,9 mld. kg. Hodnota poptávky po plastových obalech poroste o 4,9 % a přesáhne 32,4 mld. USD. Pomohou k tomu výhodné vlastnosti plastů oproti alternativám z kovu, skla a lepenek, jakož i zotavení ekonomiky po krizích 2007 a 2009.

Převedeno na kusy poroste o 3,0 % ročně na 304 mld. ks, což je mírně pod tempem 2006–2011. Zpomalí ji hlemýždí vzestup spotřeby na některých trzích s nápoji, opačným směrem působí preference malých obalů na jednu porci: lahví na vodu, sycené nealko a mléko; vaniček/kelímků/misek na jogurty, polévky, ovoce, kávu a ochucovadla. Přesto bude vývoj u lahví brzděn nasycením mnoha trhů, resp. u vaniček/ kelímků/ misek a tácků to bude sílící konkurencí sáčků a ostatních měkkých obalů. Přírůstek objemů bude pokulhávat za přírůstkem hodnoty kvůli snižování průměrné hmotnosti obalů. Trend vylehčování lahví má snížit náklady na suroviny i distribuci a zlepšit udržitelnost. Pozoruhodného snížení hmotnosti bylo dosaženo u lahví na balené vody a tekuté prací prostředky (kde se přešlo na mnohem koncentrovanější složení, kterému stačí menší balení).


Lahve/sklenice r. 2011 představovaly 77 % tonáže plastových obalů a jsou zdaleka nejčetnějším typem. Poptávka po nich by měla růst o 2,8 % ročně na 165 mld. ks, pomalé tempo je dáno současnou dominancí plastů v mnoha oblastech a nedostatkem nových příležitostí. V l. 2001–2006 významně těžily z raketového vzestupu prodejů balené vody, nyní se kvůli ekologickým požadavkům očekává podstatné zpomalení, naopak bude působit výše zmíněný trend malých balení na jednu porci. Nejrychlejší přírůstek u lahví/sklenic se předpokládá ve farmacii (díky zvýšené produkci léčiv) a potravinářství (díky bariérovým vlastnostem a inovacím, které vytvoří další příležitosti pro PET lahve plněné za horka a pro HDPE a PET lahve plněné v aseptickém prostředí). Rychlejší tempo se očekává u jiných typů plastových obalů: poptávku po vaničkách/kelímcích/miskách podpoří jejich výhody (pohodlí, přenosnost a omezení porcí), jakož i rostoucí segmenty potravinářství, kde se uplatňují (jogurty, hummus, káva). Spotřebovaný objem materiálů ale nebude tak velký kvůli ztenčování stěn obalů. Plastovým vědrům pomůže zotavení bytové, kancelářské a komerční výstavby z nízkých úrovní r. 2011, což zvýší poptávku po nátěrových a potěrových hmotách, lepidlech ad. To stimuluje i poptávku po maloobjemových plastových „plechovkách“ na barvy, kartridžích na montážní pěny ad.


PET a HDPE jsou zdaleka nejrozšířenější polymery na plastové obaly – spolu r. 2011 tvořily 86 % poptávky. PET zažije vyšší přírůstky objemů ve výrobě potravinových a farmaceutických lahví, tácků a vaniček/kelímků/misek. Poptávka po HDPE se vzpamatuje z úpadku v l. 2006–2011, přesto bude omezována snižující se spotřebou mléka, zmenšováním lahví na prací a bělicí prostředky a konkurencí těch pracích prostředků, které nejsou baleny do lahví.

 

 


www.packaging-cz.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU