Budeme jezdit vlaky DESIRO ?
Soukromý přepravce VEOLIA TRANSPORT podal 15. srpna t.r. ministerstvu dopravy oficiální nabídku na provozování 3 soukromých dálkových železničních spojů, a to z Prahy do Tanvaldu (136 km), z Nymburka do Rumburka (130 km) a z Liberce do Ústí nad Labem (113 km). Na uvedených regionálních trasách hodlá nasadit technicky moderní, provozně výkonné a zároveň úsporné nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro DMU Classic. Cestujícím hodlá zabezpečit o 10 % kratší jízdní doby, větší spolehlivost spojení, komfort, bezpečnost a ekologickou ohleduplnost. Tato nabídka je podle jejího generálního ředitele VEOLIA TRANSPORT ing. P.Moravce v souladu s plány MD ČR na liberalizaci trhu dálkové železniční dopravy v ČR, programovým prohlášením vlády i s přijatým dokumentem Dopravní politika ČR na léta 2005-13.(foto Siemens)
Z technického hlediska je navrhovaná motorová jednotka Siemens Desiro DMU Classic jediným typem mezi novými vlaky schválenými pro provoz na české železniční infrastruktuře. Vedle vysoce automatizovaného provozního a komunikačního vybavení (včetně připojení na internet) umožňuje také bezproblémovou přepravu handicapovaných osob.
Její nasazení je výhodné i ekonomicky, Experti VEOLIE TRASNPORT propočetli trendy vývoje prokazatelné ztráty u monopolního dopravce a při podpisu 8leté provozní smlouvy management firmy garantuje státu úsporu 150-160 milionů Kč.
VEOLIA TRASNPORT ČR, a.s., není na českém dopravním trhu nováček. Disponuje tu 8 společnostmi s celkovým obratem přes 2 mld. Kč. Vedle linkové silniční přepravy (s 1500 autobusy a 48 trolejbusy zajišťuje přes 600 pravidelných příměstských i městských linek) provozuje (se 7 vlakovými soupravami) rovněž 2 pravidelné regionální železniční spoje (mj. mezi Libercem a německou Žitavou). Vedle ní v ČR provozuje soukromé osobní vlaky pouze společnost VIAMONT (ze Sokolova do Karlových Varů). Neúspěšný byl zatím pokus Rail Trans. Její RT Expres měl spojit od loňského prosince metropoli s Ostravou. Navrhované elektrické lokomotivy však neprošly schvalovacím řízením drážního úřadu.
Právní podmínkou pro realizaci nejnovější nabídky VEOLIE TRASNPORT (od prosince 2008) je vítězství v tendru MD ČR. Ten však zatím nebyl vyhlášen. MD ČR pracuje nad návrhem zákona o veřejné dopravě. Odhady na jeho schválení a začátek platnosti oscilují okolo 1.1.2009. Vedle toho by České dráhy měly postupně projít rozsáhlou restrukturalizací, jež mj. zahrnuje oddělení ziskové nákladní dopravy do dceřinné společnosti ČD Cargo. |