|   V pořadí již devátý Mezinárodní železniční veletrh v Berlíně pod  rozhlasovou věží 18.–21. září představil 104 novinek od  vysokorychlostních vlaků a jednotek přes komfortní soupravy metra a  tramvají a pokročilou stavební i zabezpečovací techniku. ČESKÁ ÚČAST S MIMOŘÁDNÝM OHLASEMJak národní firmy, tak  tentokrát ve významném měřítku i soukromí výrobci a dopravci dali  Innotransu nová měřítka. Veletrhu se zúčastnilo 2243 vystavovatelů ze 49  zemí, zaplnili všech 26 hal i 3,5 km na zdejším kolejišti. Mezi 125 000  návštěvníky tentokrát překvapila hromadná delegace Spojených arabských  emirátů, která hledala vše pro modernizaci mobility svých nových  velkoměst. Nemalý byl i obchodní úspěch výrobců, jež v Berlíně podle  předběžné bilance „prodali“ nové vlaky a techniku v hodnotě kolem 1,8  miliard eur. Na doprovodných konferencích zazněla příznivá data o  rozvoji železniční dopravy ve světě vůbec. Vysokorychlostní tratě, na  nichž lze jezdit rychlostí 300 km/h i více se protáhly k zahájení  výstavy na 8422 km zejména díky Číně a Japonsku, které jejich délkou  předběhly evropské ICE, TGV, Thalyse a Eurostary. EU se zase mohla  prezentovat rozvojem tunelářské techniky – nejdelší vysokorychlostní  železniční komunikace světa pod Gotthardem se již vystrojuje, největším  tunelářským staveništěm současné doby je napřímení železnice  Mnichov-Berlín s téměř stovkou kilometrů tunelů.
 Spolu s rekonstrukcí a výstavbou nových tratí vyvstává potřeba  hromadné výroby motorů, brzd, spřáhel, interiérových prvků a komponetů,  které vedou k rozkvětu přidruženého železničního průmyslu. Není divu, že  výstavní pavilony zaplnila vznikající národní i mezinárodní sdružení a  svazy výrobců železniční techniky. Zvlášť velkou pozornost mezi nimi  svými produkty budila česká asociace ACRI, zaměstnávající v 24  podnicích, výzkumných ústavech a organizacích 21 000 pracovníků. O  pokrocích železnic i vozidel MHD se jako tradičně v posledních dvou  dnech na výstavní kolejiště přišlo podívat na 19 000 návštěvníků. Do  reportáže z tak rozsáhlého veletrhu se nám ovšem vejdou jen  nejzajímavější exponáty. TREND SMĚŘUJE K "ZELENÝM" VYSOKORYCHLOSTNÍM JEDNOTKÁM Cestu  k nim hledají vývojáři Bombardiéra, Siemense i Alstomu, nově i Italové a  Španělé. Poprvé byla k vidění maketa italského ETR 1000 a nová generace  španělských souprav Avril, navazující na úspěšné Talgo. DB Mobility  Logic se pochlubila budoucí sérií interoperabilních Icx pro  vysokorychlostní tratě třídy 2 s rychlostí 190–250 km/h. Mimořádnou  pozornost budila revoluční koncepce vysokorychlostních naklápěcích  jednotek „Gröna Taget“, které ve Švédsku testuje a zavádí Bombardiér s  cílem uspořit na kolejích až 40 % energie. I když vystavená jednotka s  výkyvnými skříněmi ještě neměla definitivní aerodynamický tvar,  překvapila řadou inovací: použitím elektromotorů s permanentními  magnety, aktivním odpružením a samořízenými podvozky, snižujícími  opotřebování kolejnic, hlučnost. Spolu se silnoproudou elektronikou  umožňují rekuperaci brzdné energie. Experimentální jednotka mezi  Törebockem a Skörde nedávno dosáhla rychlostního rekordu 303 km/h.
 LEO EXPRES S ČESKÝMI SEDADLY A TRENAŽÉREMNa tento vlak v  designu „Černé pumy“, stal se hvězdou Innotransu, stály fronty už od  rána. Regionální jednotku Flirt objednala česká firma Leo Express u  švýcarského Stadlera, ale nechala ji vybavit českými pantografy,  dvojkolím a revolučními polohovatelnými sedadly z fryčovického Borcadu.  Představila ji coby luxusní dálkový vlak rychlý jako Pendolino. Sedadla  bodovala jak v 1., tak ve 2. třídě vybavením i pohodlím. Obrovský zájem  vyvolal trenažér pro strojvedoucí, vmontovaný do skutečného vlaku, který  má při výcviku monitor v místě předního okna. Počítač trenažéru je  zapojen přímo do řídicí elektroniky vlaku.
 Celý článek naleznete v Technickém týdeníku 21/2012.     
     www.technickytydenik.cz |