| Zákon o podporovaných zdrojích zavedl do  českého zákona o odpadech  speciální režim pro fotovoltaické panely,  odlišný od režimu pro ostatní  elektronická zařízení... Zatímco evropská legislativa v případě historického elektroodpadu  preferuje zodpovědnost výrobců a dobrovolné systémy, česká legislativa  tuto možnost v případě fotovoltaických panelů zcela ignoruje a nařizuje  zodpovědnost za likvidaci vlastníkům panelů. Složení fotovoltaických panelů je výrazně jiné, než u ostatních  zařízení z domácností. V případě tzv. bílé domácí techniky je hlavním  materiálem ocelový plech s povrchovou úpravou, tyto spotřebiče jsou však  zařazeny do jiné kategorie odpadu a recyklovány odděleně. U spotřební  elektroniky, která je zařazena ve stejné kategorii jako fotovoltaické  panely, je hlavním materiálem plast. Největší podíl na hmotnosti  fotovoltaických panelů připadá naopak na sklo (60 - 95 %) a hliníkový  rám (až 20 %). U tenkovrstvých panelů je podíl skla a hliníku přes 95 %,  u panelů krystalických se pohybuje kolem 85 %. Fotovoltaické panely je proto vhodné recyklovat, a tedy i skladovat,  odděleně od ostatních elektrozařízení. Dalším důvodem pro oddělený sběr a  skladování je skutečnost, že i poškozené panely mohou vyrábět  elektřinu, takže pokud by byly umístěny do kontejneru s ostatním  elektroodpadem, mohly by teoreticky způsobit požár nebo zranění obsluhy.  Vzhledem ke skutečnosti, že krystalické a tenkovrstvé panely je vhodné  recyklovat jinými postupy, měla by obsluha sběrného místa být schopna  uvedené kategorie odlišit.
 Recyklace fotovoltaických panelů je relativně nový obor. První zařízení  průmyslového rozsahu určená speciálně pro recyklaci fotovoltaických  panelů byla vyvinuta teprve koncem minulého desetiletí. Vývoj a  optimalizace těchto zařízení s cílem zlepšit poměr nákladů a zisků  teprve probíhají. Vzhledem k celkovému objemu recyklovaných panelů jak v  ČR, tak v celé EU, se dosud nevyplatí provozovat recyklační kapacity  určené výhradně pro fotovoltaické panely, které by umožnily využití  speciálních fotovoltaických materiálů. Tato potřeba nastane až po roce  2030, kdy lze očekávat nárůst množství panelů určených k recyklaci v  závislosti na ukončení životnosti fotovoltaických elektráren  instalovaných před rokem 2010.
 
 
  Tabulka: Fotovoltaické panely instalované v České republice
 
 Z uvedených důvodů v současnosti v podstatě nelze odhadovat náklady na  recyklaci panelů na konci jejich životnosti. Podobně je obtížné  odhadovat potenciální zisky z prodeje materiálů získaných při recyklaci;  hlavním důvodem je očekávaný růst cen surovin, energií a materiálů, který však byl v posledních letech narušen finanční krizí.
 
 
  Obrázek: Odhad množství panelů k recyklaci při ročním přírůstku instalovaného výkonu 25 MWp
 
 Pro splnění požadavků evropské legislativy přitom postačí materiálově  využít hliníkové rámy a sklo, které jsou běžně recyklovány z téměř 100  %. Za těchto podmínek se může v řadě případů recyklace zaplatit z  prodeje recyklovaných materiálů. K cílům směrnice však mimo jiné patří  ochrana životního prostředí a lidského zdraví a zachování surovin, a  recyklace hodnotných zdrojů obsažených v odpadech za účelem lepších  dodávek komodit v Unii.
 V celé Evropě, tj. ve všech 27 zemích Evropské unie a rovněž v zemích  Evropské asociace volného obchodu, působí dobrovolný systém sběru a  likvidace fotovoltaických panelů PV Cycle, který je financován výrobci  fotovoltaických panelů. V současnosti PV Cycle pokrývá 90 % panelů  dodávaných na evropský trh. Cílem PV Cycle je sběr nejméně 85%  vysloužilých fotovoltaických panelů v Evropě (shodné s cílem EU) a  dosažení míry recyklace 80 % do roku 2015 a následně zvýšení na 85 % do  roku 2020 (cíl EU je pouze 80 %).
 Směrnice o elektrickém a elektronickém odpaduPřepracované znění Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EC ze  dne 4. července 2012 (WEEE) o odpadních elektrických a elektronických  zařízeních (OEEZ) bylo publikováno v Úředním věstníku Evropské unie 24.  července 2012. Nové znění směrnice vstoupilo v platnost 13. srpna 2012.  Členské státy mají povinnost směrnici zapracovat do národní legislativy  do 14. února 2014.
 Podle směrnice WEEE "sběr, skladování, přeprava, zpracování a recyklace  OEEZ, jakož i jejich příprava k opětovnému použití, se provádějí v  souladu s přístupem, který dbá na ochranu životního prostředí a lidského  zdraví a umožňuje zachování surovin, a jejich cílem je recyklace  hodnotných zdrojů obsažených v EEZ za účelem lepších dodávek komodit v  Unii." Preferováno je opětovné použití celého elektrozařízení bez  recyklace. Do působnosti směrnice byly nově zařazeny fotovoltaické  panely, a to do kategorie 4 - Spotřební elektronika a fotovoltaické  panely.
 Zodpovědnost za financování nakládání s odpady mají nést výrobci. Jejich  povinností je zajistit, aby minimálně náklady na provoz sběrných míst,  dopravu a zpracování OEEZ byly pro domácnosti zdarma. Členské státy by  však měly pobízet výrobce k převzetí plné odpovědnosti za sběr OEEZ,  zejména financováním sběru v celém odpadním řetězci, včetně sběru z  domácností, aby se zabránilo nesprávnému zpracování a nedovolenému  vývozu OEEZ sebraných tříděným sběrem, aby se harmonizací financování  výrobcům v Unii vytvořily rovné podmínky a aby se platby za sběr  uvedených odpadů přesunuly od běžných daňových poplatníků na  spotřebitele EEZ podle zásady "znečišťovatel platí".
 K dosažení maximálního účinku koncepce odpovědnosti výrobce je třeba,  aby každý výrobce odpovídal za financování nakládání s odpady ze svých  vlastních výrobků. Výrobce by měl mít možnost výběru, zda chce plnit  tuto povinnost samostatně, anebo se zapojit do kolektivního systému.  Každý výrobce by měl při uvádění svého výrobku na trh poskytnout  finanční záruku, aby se předešlo tomu, že by náklady spojené s  nakládáním s OEEZ z bezprizorných výrobků nesla společnost nebo ostatní  výrobci.
 Odpovědnost za financování nakládání s historickými odpady by měli  sdílet všichni stávající výrobci v kolektivních systémech financování,  do kterých přispívají úměrně všichni výrobci působící na trhu v  okamžiku, kdy dochází ke vzniku nákladů. Směrnice určuje minimální cíle  podílu sebraných elektrozařízení a podílu jejich recyklace nebo  opětovného použití. Česká republika a některé další státy mohou použít  pozdější termíny a určit nižší cíle.
 Ve směrnici není explicitně u fotovoltaických panelů uvedeno, od kterého  termínu za financování sběru, zpracování, využití a k životnímu  prostředí šetrné odstraňování OEEZ odpovídá výrobce. Obecně po 13. srpnu  2005 každý výrobce zodpovídá za OEEZ ze svých výrobků, fotovoltaické  panely však byly do působnosti směrnice zahrnuty nově. Směrnice vstupuje  v platnost 13. srpna 2012 a musí být začleněna do národní legislativy  nejpozději do 14. srpna 2014.
 V případě historického elektroodpadu, tj. OEEZ ze zařízení uvedených na  trh do 13. srpna 2005, se zodpovědnost za financování  recyklace/likvidace liší v závislosti na tom, kdo byl uživatelem  zařízení. V případě domácností financují historický elektroodpad všichni  výrobci působící na trhu v době vzniku OEEZ podle svého podílu na trhu.
 V případě uživatelů jiných než domácnosti je možností více. Při náhradě  historického odpadu novým rovnocenným výrobkem zodpovídá za financování  recyklace/likvidace dodavatel nového zařízení, členské státy však mohou  částečně nebo úplně přenést tuto zodpovědnost na uživatele. Není-li  zařízení nahrazováno novým, zodpovídá za jeho likvidaci uživatel.
 V podstatě všechny fotovoltaické panely v České republice byly uvedeny  na trh po 13. srpnu 2005. Situace v České republice je specifická rovněž  tím, že všechny fotovoltaické elektrárny jsou provozovány na základě  licence, která má stejné právní účinky jako živnostenské oprávnění.  Provozovatelem fotovoltaické elektrárny na střeše rodinného domu tedy  není domácnost, ale podnikatelský subjekt.
 Zákon o odpadechZákon č. 185/2001 Sb. o odpadech a o změně některých dalších zákonů mimo  jiné zapracovává do české legislativy celou řadu směrnic EU. Od svého  přijetí v roce 2001 byl již zhruba třicetkrát novelizován, částečně v  souvislosti s novelizacemi příslušných evropských směrnic. Naposledy byl  novelizován zákonem č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie a o  změně některých zákonů. Další novelizace přijde v souvislosti s právě  zveřejněnou směrnicí WEEE.
 Zákon o odpadech upravuje pravidla pro předcházení vzniku odpadů a pro  nakládání s nimi při dodržování ochrany životního prostředí, ochrany  lidského zdraví a trvale udržitelného rozvoje a při omezování  nepříznivých dopadů využívání přírodních zdrojů a zlepšování účinnosti  tohoto využívání, dále práva a povinnosti osob a působnost orgánů  veřejné správy v odpadovém hospodářství. Vztahuje se na všechny odpady s  výjimkou některých vybraných skupin odpadu, mezi jinými například  odpadních vod nebo radioaktivních odpadů.
 Odpadem je podle zákona každá movitá věc, které se fyzická nebo  právnická osoba zbavuje nebo má úmysl případně povinnost se jí zbavit.  Povinnost se vztahuje obvykle na věci, které nejsou používány k  původnímu účelu a ohrožují životní prostředí, nebo byly vyřazeny na základě zvláštního právního předpisu. Odpad může přestat být odpadem, pokud lze danou věc použít ke konkrétním  účelům, existuje pro ni trh nebo poptávka, věc splňuje technické  požadavky dané například normami nebo jinými předpisy a její použití  neohrozí životní prostředí.
 Přednost má využití odpadu před jeho odstraněním a materiálové využití  před jiným využitím, skládkování je vždy až poslední možnost. Původce  odpadu je povinen jej zařadit do správné kategorie a předat oprávněné  osobě.
 Zákon o podporovaných zdrojíchZákon č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů zavádí do zákona o odpadech nové definice:
 
fotovoltaický článek - článek tvořený polovodičovými nebo  organickými prvky, které mění energii slunečního záření v energii  elektrickou,solární panel - elektrozařízení tvořené fotovoltaickými články a určené k přímé výrobě elektřiny ze slunečního záření,solární elektrárna - výrobna elektřiny využívající solární panelyprovozovatel solární elektrárny - držitel licence na výrobu  elektřiny podle zvláštního právního předpisu ve výrobně elektřiny, která  vyrábí elektřinu ze slunečního záření. Nově je určeno, že pokud výrobce přenese svou zodpovědnost za  recyklaci/likvidaci OEEZ na jinou právnickou osobu, musí být tato  právnická osoba založena nejméně čtyřmi výrobci elektrozařízení nebo  právnickou osobou sdružující nejméně čtyři výrobce elektrozařízení.V souladu s výjimkou z působnosti směrnice 2002/95/ES o omezení užívání  některých nebezpečných látek v elektronických a elektrických zařízeních  (RoHS) je možno na trh uvádět fotovoltaické panely, které obsahují  toxické látky (ve fotovoltaice se používá kadmium v CdTe panelech,  jejich podíl je však na trhu v ČR malý, v panelech s články z  krystalického křemíku se dříve používaly olověné pájky, v současnosti  jsou nahrazovány pájkami s jiným složením, pozn. autora).
 Nově je rovněž určeno, že zpětný odběr elektrozařízení a oddělený sběr  elektroodpadu ze solárních panelů, které jsou součástí výroben elektřiny  s celkovým instalovaným výkonem do 30 kWp, musí být zajištěn  prostřednictvím sítě míst zpětného odběru a odděleného sběru o  dostatečné četnosti a dostupnosti.
 Financování nakládání s elektroodpadem z fotovoltaických panelů je v  zákoně odděleno od ostatních OEEZ. U fotovoltaických panelů uvedených na  trh po 1. lednu 2013 zodpovídá za financování výrobce, podmínky jsou v  podstatě shodné s financováním nakládání s elektrozařízením pocházejícím  z domácností včetně možnosti volby individuálního nebo kolektivního  systému, přičemž ve druhém případě výrobce nemusí poskytovat finanční  záruku prokazující, že nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů  bude finančně zajištěno.
 U fotovoltaických panelů uvedených na trh před uvedeným datem zodpovídá  za financování provozovatel fotovoltaické elektrárny, přičemž musí tuto  povinnost převést na jinou právnickou osobu, s níž musí uzavřít smlouvu  do 30. června 2013 a financování musí zajistit prostřednictvím  rovnoměrných dílčích plateb příspěvků, poskytovaných minimálně s roční  periodicitou, počínaje od 1. ledna 2014 tak, aby financování bylo plně  zajištěno nejpozději do 1. ledna 2019. Podrobnosti financování, zejména  výši plateb, určí dodatečně Ministerstvo průmyslu a obchodu ve  spolupráci s Ministerstvem financí.
 Kategorie odpadu Spotřebitelská zařízení byla přejmenována na Spotřebitelské zařízení a solární panely.
 Hlavní rozdíly
Směrnice WEEE používá pojem fotovoltaický panel, česká legislativa  fotovoltaický článek, ale solární panel a solární elektrárna. Směrnice  rozlišuje zařízení z domácností a zařízení od jiných uživatelů, než jsou  domácnosti, český zákon používá v prvním případě téměř shodný pojem  zařízení pocházející z domácností, druhou skupinu nazývá krátce  elektroodpad.
 V případě financování nakládání s elektrozařízením pocházejícím z  domácností jsou formulace směrnice i zákona obdobné. Rozdíl je u druhé  skupiny. Směrnice při náhradě zařízení novým preferuje zodpovědnost  výrobce, ale umožňuje státům, aby zodpovědnost přenesly na vlastníky.  Český zákon používá v případě všech zařízení první možnost, pouze v  případě fotovoltaických panelů možnost druhou, dokonce ve speciálním  paragrafu. Nejsou-li zařízení nahrazována, zodpovídá za jejich likvidaci  podle směrnice i podle zákona vlastník.
 ZávěrČeská legislativa požaduje, aby provozovatelé fotovoltaických elektráren  uhradili náklady na recyklaci panelů do 1. ledna 2019, přestože v  současnosti neexistují speciální recyklační linky pro fotovoltaické  panely a náklady na recyklaci jsou pouze hrubě odhadovány. Speciální  recyklační zařízení jsou rentabilní pouze při vysokých objemech  recyklace, které nastanou v Německu až po roce 2020, v ČR ještě  minimálně o desetiletí později.
 Vhodnější by možná bylo stanovit poplatek za recyklaci v posledních 5  letech vyplácení výhodných výkupních cen, tj. v době, kdy provozovatel  fotovoltaické elektrárny má obvykle splacen úvěr, refinancovány  střídače, ale stále ještě garantovaný příjem.
     www.enviweb.cz |