| Elektrárenská společnost ČEZ v rámci modernizace svých severočeských  hnědouhelných elektráren v současnosti intenzivně pokračuje ve výstavbě  nového, vysoce ekologického zdroje v elektrárně Ledvice. Jednotka o  výkonu 660 MW bude vybavena mokrou technologií odsíření spalin, při níž  budou spaliny vedeny přes mokrou vápencovou vypírku v absorbéru.  Energetický sádrovec, který takto vznikne, bude odstraňován z  technologického procesu, následně odvodněn a expedován k průmyslovému  zpracování pro  stavebnictví nebo společně s popílkem z kotle použit  jako stabilizát. Významnou část projektu odsíření realizuje Provoz  ocelových konstrukcí Divize 3 společnosti Metrostav a. s. Specifikem výstavby v tomto případě se  stává nezbytnost výstavby několika základních stavebních objektů a  jejich vybavení příslušnými technologickými celky na poměrně malém  prostoru, ohraničeném stávajícími objekty Elektrárny Ledvice, výsypkami  povrchového dolu Jirásek a ledvickou úpravnou uhlí. Výkon odsiřovací  jednotky nového zdroje přitom není nijak malý. Při navrhovaném  výkonu 660 MW pro nový zdroj elektrárny v Ledvicích bude technologie  odsíření produkovat denně téměř 600 t sádrovce. Technologický proces odsíření surových spalin v Ledvicích bude probíhat následujícím způsobem:
 Spaliny  z kotle zbavené popílku v elektrofiltrech jsou hnány  kouřovým ventilátorem do systému odsíření kouřovodem, který je  vybaven primárním chladičem spalin a nouzovým chladicím systémem.
 
 Po  ochlazení vstupují spaliny do tzv. absorbéru, kde reagují s  vápencovou suspenzí, rozstřikovanou v pěti úrovních. Vyčištěné  spaliny poté prochází odlučovačem kapek, kde se zbaví aerosolu.
 
 Za absorbérem jsou spaliny již ochlazeny na teplotu cca. 60 °C a jsou vedeny kouřovodem čistých spalin do nové chladící věže.
 
 Reakcí vápence se sirnými sloučeninami a vodou vzniká sádrovcová suspenze, jejímž odvodněním se získá sypký sádrovec.
 
 V  Ledvicích byla k zajištění funkčního procesu odsíření spalin  realizována společností Metrostav a. s. montáž následujících  stavebně technologických celků:
 
vykládka a sklad kusového vápence s dopravní technologií,drcení a mezisklad vápencového granulátu se zásobníky,mletí vápence s kulovými mlýny a nádržemi vápencové suspenze,čerpací a kompresorová stanice k zajištění dodávek reagentu, oxidačního vzduchu a procesní vody do absorbéru,absorbér s vnitřními technologiemi,kouřovod surových spalin s podpěrným systémem,odvodnění energetického sádrovce s trubním dopravníkem do skladu sádrovce,sklad a expedice sádrovce s nakládkou na vagóny. VYKLÁDKA A SKLAD KUSOVÉHO VÁPENCEZ  dispozičního hlediska vytváří vápencové hospodářství dva  konstrukčně navazující objekty vykládky a skladu se schodišťovou věží a  samostatná stanice odprášení.
 
 Objekty jsou tvořeny ocelovým opláštěným skeletem o rozměrech 60 × 24 m, výšce 18 m a hmotností 230 t.
 
 Sklad vápence má kapacitu 3 000 m3.
 
 Technologii  dopravy vápence uvnitř objektů představují vykládací sýpky s vibračními  podavači, pásovými a korečkovými dopravníky, detektory a odlučovači  kovu s přepravní kapacitou 200 t/h.
 
 Ke snížení prašnosti jsou  objekty vybaveny odprašovacím zařízením s jednotlivými potrubními  větvemi a centrální filtrační stanicí.
 
 DRCENÍ A MEZISKLAD DRCENÉHO VÁPENCE
 Kusový  vápenec je ze skladu dopravován pásovými dopravníky podzemním tunelem k  drtičům, kde se velikost zrna sníží pod 20 mm, a odtud korečkovými  výtahy do dvojice sil, které mají kapacitu denní spotřeby drceného  vápence pro kulové mlýny.
 
 Sila jsou ocelová, svařovaná s ∅ 7 m a  výškou 15 m, mají vlastní filtrační jednotky a stavebně navazují na  objekt mletí vápence. Jednotlivá sila disponují kapacitou 430 m3.
 MLETÍ VÁPENCE A SKLADOVÁNÍ VÁPENCOVÉ SUSPENZE, ODVODNĚNÍ SÁDROVCE Objekty  mletí vápence a odvodnění sádrovce představují dispozičně jeden celek a  jeho stavba byla ve všech ohledech nejsložitější ze všech montážních  prací na akci Odsíření.
 
 Budova s rozměry 48 × 22 m, výškou 24 m a  hmotností ocelové konstrukce 520 t je v několika výškových úrovních  zaplněna technologiemi a potrubím, kdy montáž skeletu a zařízení musela  probíhat současně.
 
 K objektu těsně přiléhají z jedné strany dvě  ocelové svařované nádrže pro skladování vápencové suspenze o ∅ 8,5 m a  výšce 14 m, na druhé straně se nacházejí čtyři laminátové nádrže  technologie odvodnění sádrovce.
 Na zbývajících stranách objektu je  zavěšen dopravník sádrovce vedoucí do popílkových sil a vratná stanice  trubního dopravníku vedoucího do hlavního skladu sádrovce.
 Technologie v objektu se dělí na dvě skupiny podle zpracovávaného materiálu.
 
 První  skupinu tvoří zařízení mlýnice se dvěma kulovými mlýny o výkonu 32 t/h,  kde se mele vápencový granulát zamokra na vápencovou suspenzi,  přečerpávanou po úpravě v hydrocyklonech do zásobních nádrží.
 
 Ve  vyšší části objektu je instalována technologie odvodnění  sádrovcové suspenze čerpané sem z absorbéru – 5 centrifug a  dvojice hydrocyklonů.
 
 Jsou zde osazeny pásové, korečkové a šnekové dopravníky sádrovce a dvě desítky čerpadel.
 
 ČERPACÍ STANICE ODSÍŘENÍ
 Vápecová  suspenze, vzduch nezbytný k oxidaci spalin a procesní voda pro  vyrovnávání vodní bilance v absorbéru mají příslušná technologická  zařízení umístěna v objektu čerpací stanice. Nosná konstrukce budovy je  tvořena dvoupodlažním železobetonovým skeletem, doplněným schodišťovou  věží o výšce 41 m s výtahem na přiléhající plošiny absorbéru.
 
 V  přízemí stanice jsou 3 m vysoká recirkulační čerpadla, která vhánějí pod  tlakem vápencovou suspenzi do pěti výškových úrovní absorbéru, dále  dvojice kompresorů oxidačního vzduchu a další čerpadla, nezbytná k  funkčnosti systému dávkování a odvádění suspenzí v sousedním absorbéru.
 
 Na  budovu čerpací stanice navazuje ocelová konstrukce stanice chlazení  surových spalin, ve které je upravována chladicí voda ze soustavy  chladičů spalin v kouřovodu.
 
 ABSORBÉR ODSÍŘENÍ
 Největší  a nejčlenitější nádrží technologie odsíření je absorbér, kde dochází k  chemickému procesu změny sirných plynů, poškozujících životní prostředí,  na nezávadný a dále použitelný energetický sádrovec.
 
 Absorbér je  s výškou 52 m nejvyšším objektem v rámci technologického celku  odsíření. V nejširším místě má ∅ 21 m. Hmotnost ocelové konstrukce  absorbéru je 550 t.
 
 U ocelové svařované konstrukce je v místě  vstupu spalin použito speciální slitiny ke zvýšení odolnosti proti  agresivnímu působení spalin.
 
 Uvnitř absorbéru je v pěti výškových  úrovních instalováno svařované polypropylénové potrubí s keramickými  tryskami, které rozprašují vápencovou suspenzi a vytváří clonu kouřovým  plynům, proudícím směrem vzhůru.
 
 V horní části absorbéru jsou pak  ve dvou úrovních nad sebou konstrukce z plastových vlnovcových profilů k  odstranění vodních kapek z vyčištěných spalin.
 
 Absorbér poté  ústí do kouřovodu čistých spalin neseného ocelovou konstrukcí podepřenou  vlastní podpěrnou věží a zároveň kotvenou do nové chladící věže  elektrárny.
 
 Vedle se nachází další velká svařovaná nádrž, tzv. vypouštěcí zásobník o ∅ 16 m a výšce 27 m.
 Zde lze v případě potřeby shromáždit  veškerou vápencovou a sádrovcovou suspenzi ze všech systémů odsíření.  Všechny nádrže v rámci technologie odsíření nového zdroje jsou osazeny  minimálně jedním až pěti míchadly.
 KOUŘOVOD SUROVÝCH SPALIN
 Z  dispozičních důvodů tvarově mimořádně komplikované těleso kouřovodu  surových spalin je tvořeno svařovanou ocelovou konstrukcí obdélníkového  tvaru s několikrát zalomenou osou a s vnitřními rozměry až 15 × 12 m,  dosahující výšky až 33 m.
 
 Do kouřovodu je vložen primární chladič spalin, tvořený svazky hadic z plastu PTFE na plnou šířku a výšku tělesa kouřovodu.
 
 Primární chladič je v suterénu strojovny nového zdroje elektrárny spojen potrubím se sekundárním chladičem a stanicí chlazení.
 
 K  nouzovému chlazení kouřových plynů je v kouřovodu nainstalován systém  potrubí ze speciální slitiny, rozprašující prostřednictvím 300 trysek  vodu do prostoru kouřovodu. V případě nefunkčnosti primárního chladiče  tak nedojde ke vzniku vysoké teploty a k poškození plastových konstrukcí  v absorbéru.
 
 DOPRAVA SÁDROVCE DO SKLADU A JEHO NAKLÁDKA
 K  dopravě odvodněného sádrovce do hlavního skladu slouží pásový trubkový  dopravník, který překonává na obloukové trase vzdálenost přes 200 m.
 
 Vlastní  objekt skladu sádrovce je ocelová opláštěná konstrukce s rozměry 54 ×  25 m, hmotností 320 t s vlastním dopravním systémem a variabilním  škrabákovým kolejovým nakladačem.
 
 Na sklad navazuje samostatný  objekt železniční nakládky sádrovce, který umožňuje expedici konečného  produktu odsiřovacího procesu na několik vagónu současně.
 
 V  celkovém součtu bylo v rámci výstavby odsiřovací jednotky nového zdroje v  Ledvicích smontováno pracovníky firmy Metrostav a. s. téměř 2 tisíce  tun ocelových konstrukcí, svařeno 1 200 t nádrží, kouřovodů a potrubí a  nainstalováno více jak 150 nejrůznějších technologických jednotek a  zařízení.
         
       www.konstrukce.cz |